\ /
Database  PostgreSQL  Migration 

Best of CloudBridge Sircle in 2023

[Versione italiana di seguito]

Sircle CloudBridge was engaged last last summer for a migration activity from the legacy DB2 RDBMS to EnterpriseDB’s distribution of PostgreSQL, EnterpriseDB Advanced Server. (EPAS).

The project did not only involve the migration of a DB2 instance, but also the deployment of the first Postgres installation for our costumer, that asked for our help in deploying.

After the assessment confirmed the feasibility of the project, we started designing a fairly complex and robust infrastructure composed by two production servers, one backup server and one monitoring node, along with one server for the development environment.

The infrastructure we designed used the asynchronous physical replication feature to provide high availability, and the primary-secondary server relationship is managed by Enterprise Failover Manager, a tool which our team is highly skilled at. The backups are managed by a Barman (Backup and Recovery Manager) which let us perform point-in-time recoveries after unwanted scenarios. The backups are also automatically managed and scheduled by the PEM server.

The migration did not happen without issues, but we seized the opportunity to initiate a strategic partnership with the developers of SQLines, the tool used to migrate DB2 DDLs and data to PostgreSQL, to have a better understanding of SQLines and have them provide us for guidance and help in translating queries from one DB to another. The costumer was satisfied with our commitment to the project and CloudBridge is looking forward for other activities of this kind.

Written by the sircle's reporter: Niccolò Cantile


Il Sircle CloudBridge è stato ingaggiato la scorsa estate per un'attività di migrazione dall'RDBMS legacy DB2 alla distribuzione EnterpriseDB di PostgreSQL, EnterpriseDB Advanced Server. (EPAS).

Il progetto non prevedeva solo la migrazione di un'istanza DB2, ma anche il deployment della prima installazione di Postgres per il nostro cliente, che ci aveva chiesto aiuto per questo tipo di attività.

Una volta confermata la fattibilità del progetto grazia a un’accurata valutazione , abbiamo iniziato a progettare un'infrastruttura piuttosto complessa e robusta, composta da due server di produzione, un server di backup e un nodo di monitoraggio, oltre a un server per l'ambiente di sviluppo.

L'infrastruttura che abbiamo progettato utilizza la funzione di replica fisica asincrona per garantire l'alta disponibilità, e la relazione server primario-secondario è gestita da Enterprise Failover Manager: uno strumento che il nostro team conosce molto bene. I backup sono gestiti da un Barman (Backup and Recovery Manager) che ci permette di eseguire ripristini point-in-time dopo scenari indesiderati. I backup sono inoltre gestiti e programmati automaticamente dal server PEM.

La migrazione non è avvenuta senza problemi, ma abbiamo colto l'occasione per avviare una partnership strategica con gli sviluppatori di SQLines, lo strumento utilizzato per migrare i DDL e i dati di DB2 a PostgreSQL, per avere una migliore comprensione di SQLines e per farci guidare e aiutare a tradurre le query da un DB all'altro. Il cliente è rimasto soddisfatto del nostro impegno nel progetto e CloudBridge è in attesa di altre attività di questo tipo.

Scritto dal reporter del sircle: Niccolò Cantile

comments powered by Disqus